Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
kuka? mitä?

ilun tätimäiset ja
 tiukasti vaietut
salaisuudet

ilu(miu)handu.fi


ilun kauppa
ilu luottaa ja suosittelee
Mainos

täh? - in finnish only, im sorry

Tää voi olla, että kaikki on vain sattumaa. Voi olla, että tuntemuksilleni ei ole mitään oikeutusta. Voi olla.

Mutta ehkä esim. ullalaiset saattaisivat olla tästä samaan tapaan kiinnostuneita kuin minäkin.

Nimittäin eilen tuli uusi Taito-lehti. Nappasin sen mukaani postilaatikosta lukeakseni sitä jossain välissä, hektisen päivän tasoittamiseksi.

Isolla kirkolla, ruuhkaisissa liikennevaloissa tempaisin sen sitten kassista ja aloin selata. Yhdellä sivulla ilahduin: "Kappas, tossahan on mun tossut! Jee!"



Ajoin sitten pari korttelia ja katsoin taas. "Ai jaa, niihin onkin tässä ohje!" Pirkanmaan kotityön ohje.

Ajattelin vielä siinä vaiheessa, että "Semmoista sattuu". Onhan noita erilaisia versioita nähty maailmalla.

Luin seuraavissa valoissa ohjeen läpi. Mitä hittoa! Tossuthan on tehty kokonaan minun tekemäni ja Ullan julkaiseman ohjeen mukaan, ainoastaan kantapää on oikastu, yksinkertaisin mahdollinen! Ja lanka on ohjeen tehneen firman.

Tiedän tietenkin, että ohjeilla ei ole mitään suojaa. Mutta entä jo julkaistuilla ohjeilla?

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella? Onhan se vain ihan sattumaa, onhan?




Maiju kirjoitti 15.11.2008 - 10:37
Hankalahan tuota olisi pelkän sattumankaan piikkiin enää laittaa.. Mutta onhan se aivan käsittämätöntä, jos sun kirjoittama ohje on jonkun toisen nimissä!? Tämä ohjeiden kirjoittelu herätti vähän aikaa sitten munkin blogissani ristiriitaisia tunteita. Tässä ei kuitenkaan tunteet ole enää edes ristiriidassa, jos ohje on todellakin Sinun, väärin menee.
Nna kirjoitti 15.11.2008 - 10:43
Tuo on kyllä vaikea kysymys. Toisaalta netissä on nykyään kaikki niin helposti saatavilla, että voisi hyvinkin aiheuttaa halua hieman oikaista..
Kiki kirjoitti 15.11.2008 - 12:07
Ei tätä kannata villaisella painaa, ota yhteyttä Pirkanmaan johtoon. Iso firma ei saa omia itselleen noin vain toisten suunnittelemia ja valmiiksi hiomia malleja. Helppoa on vaihtaa lanka ja oikaista jotakin kohtaa. Omansa puolia kannattaa pitää myös tekijänoikeusasioissa.
Hanna kirjoitti 15.11.2008 - 12:13
Sinuna laittaisin kysymyksen Pirkanmaan kotityöhön, on eri asia hyödyntää ideaa kuin kopioida ohje. Vielä oudommaksi asian tekee se, että ohjeesi julkaisusta on jo jonkin aikaa, sama ideahan voi tulla useammallekin ihmiselle yhtä aikaa toisistaan riippumatta.
Tuazophia kirjoitti 15.11.2008 - 12:58
Minäkin ottaisin yhteyttä firmaan ja kysyisin, että missäköhän on tietokatkos. Törkeää tuollainen!
tikru kirjoitti 15.11.2008 - 13:03
Ja vielä parempi on jos useampi asiasta firmalle mainitsee..
Outi U kirjoitti 15.11.2008 - 14:17
siellä Ullan sivuilla sanotaan oikein selvästi, että "kaupallinen käyttö ehdottomasti kielletty"
liina kirjoitti 15.11.2008 - 15:03
Sitä luulisi, että kyseinen firma ja lehti arvostaisi harrastesuunnittelijoita ja kunniottaisi jo olemassa olevia ohjeita. Ehkä se sitten on laillista, kun ohje ei kerran ole täysin sama, mutta onko se käsityöläisen moraalin mukaista? Kannatan Tikrun ajatusta!
siiri kirjoitti 15.11.2008 - 15:49
Vaadi jotain. Ei tämmöistä saa pelkällä oho, anteeksi vaan, no ei me enää, mites sattuikaan -vastauksella ohittaa.
villapeikko kirjoitti 15.11.2008 - 17:12
Onhan niitä, joo. Mäkin näin piponi kloonin talven Novitassa, siis sen pipon jonka tein jo tammikuussa ja jolle kirjoitin vähän muokatun ohjeen syksyllä. Inspiroitua tietenkin saa, mutta olisi kiva jos olisi vähän enemmän erilainen.

Onko toi tossuohje siis ihan sana-sanalta sama muuten? Sit pitää kyllä laittaa palautetta. Ei näytä sattumalta, grrr.
ilu kirjoitti 15.11.2008 - 17:24
kiitos kommenteista tähän asti kaikille. suunnittelen antavani ainakin jonkinsorttista palautetta, mietin vähän missä muodossa ja millaista.

villapeikko: ohje ei tietenkään ole sanasta samaan sama, mutta tossu on tehty kantapäästä loppuun saakka samalla tavalla. kantapää on tehty ilman väkerröksiä pelkällä kantasaumalla, mutta sen jälkeen erot loistavatkin poissaolollaan. ulkonäön ero tulee eri langasta.

sitä mä en tiedä enkä ymmärrä, että jos joku tekisi kuvan perusteella - ohjetta lukematta - jonkun neuleen ja kirjoittaisi siitä ohjeen omissa nimissään, olisiko se oikein?
Hanna kirjoitti 15.11.2008 - 18:15
Myös Suloiset sukat -kirjassa on vastaavat tossut, huovuttamattomat tosin. Harmillista, jos ohjettasi on käytetty väärin.
Anonyymi kirjoitti 15.11.2008 - 19:59
Minusta se, että tekee kuvan perusteella neuleen ja kirjoittaa siitä ohjeen, on väärin. Omaan käyttöön toki saa tehdä, tein itsekin erään takin, kun ohje oli silloin loppuun myyty eikä sitä saanut muualta netistä. Mutta että olisin kirjoittanut siihen ohjeen niin ei. Ei semmoinen sovi.

Laita ihmeessä palautetta.
villapeikko kirjoitti 15.11.2008 - 20:00
niin, se anonyymi oo minä :)
Laura kirjoitti 15.11.2008 - 20:11
On tietenkin väärin kopsia toisten ohjeita, mutta, mutta... Siskoni mies toi siskolleni noin 2-3 vuotta sitten briteistä tuollaiset todella paljon sun ohjetta muistuttavat töppöset ja mulle taas tuli sun ohjeesta heti mieleen, että oot varmasti jossain sellaiset nähnyt ja sitten kehitellyt tavan neuloa itse samanlaiset.
Mutta kyllä silti kannattaa laittaa jotain viestiä Pirkanmaan kotityölle, on ne aikaisemminkin väittäneet ideoita omikseen, siis sellaisia, jotka ihan varmasti on bongattu kyllä blogimaailmasta.
ilu ite kirjoitti 15.11.2008 - 20:14
joo, Laura, kyllähän näitä on nähty, tosin mä en ollut nähnyt ENNEN ohjetta. mutta se tässä ehkä eniten ihmetyttää, että noi tossut on TOTEUTETTU just samalla tavalla, kantapäätä lukuunonttamatta. se on aika tarkka sattuma...
Mau kirjoitti 16.11.2008 - 03:35
Kun tossuohjeesi aikanaan ilmestyi, ihmettelin että mikä ero tässä on Knittyn tossuihin. Löytyihän niitä eroja sitten useampikin. Vaan siitä olen ihan varma, että jokainen kirjoittaa ohjeen omalla tavallaan, ja sana sanalta samanlaista ei sattumalta tule.

Lehden toimitus ei välttämättä tiedä tossuistasi, mutta heidän vastuullaan on ottaa yhteyttä ohjeen kirjoittajaan jne. Rohkeasti vain soittamaan, ja toivottavasti saat asiallisen korvauksen ohjeestasi!
Marjaana kirjoitti 16.11.2008 - 09:44
Aika törkeää. Kannattaa kyllä ottaa yhteyttä toimitukseen.
annaiita kirjoitti 16.11.2008 - 17:26
Ja minä näin kieltämättä samannäköiset kotisukat Sokoken uusimmassa joulumainokset. Tekijäfirmaa en muista.
ilu ite kirjoitti 16.11.2008 - 17:30
on kai niitä kiinantossujakin nähty ;)
mä puhun OHJEESTA ja SEN IDEASTA.
Satu H kirjoitti 16.11.2008 - 20:24
no jestas sentän, kehtaavatkin! ilman muuta otat yhteyttä ja selvität asian.
Sini kirjoitti 16.11.2008 - 20:40
Ideoita ei voi valitettavasti suojata mitenkään, ne ovat vapaata riistaa. Käsitöiden pitää myös olla melkoisen uraauurtavia ja erikoisia, jotta ne saisivat tekijänoikeussuojan. Eli maallikkona melkein näkisin, että jos joku katsoo kuvaa ja kirjoittaa sen perusteella ohjeen, niin siinä ei oikeudellisesti rikota mitään, moraalinen puoli onkin sitten toinen juttu.

Sen sijaan kirjoitetulle ohjeelle syntyy helposti tekijänoikeussuoja ja Ullassa se on vielä ihan selkeästi sanottukin eli sitä ei saa kopioida, ei edes pääosaa siitä. Mutta tämä tarkoittaa aika tavalla sanasta sanaan kopiointia, mahdollisesti pienin muokkauksin.

Joka tapauksessa ainakaan moraalisesti ei kuullosta ihan reilulta peliltä. Sinuna olisi kyllä vähintäänkin yhteydessä julkaisijaan ja kysyisin, mistä on kyse.
Sanni kirjoitti 16.11.2008 - 23:17
Ihan perseestä! Loukkaantumisesti on täysin oikeutettu. Mun tossut on ihan aidot, Ilun en pointet, made by Sanni ja sillä siisti! Pirkanmaan kotityö on roistomainen puulaaki. Saatanpa laittaa sinne mailia minäkin, koska olen pahasuinen karjalaisverinen ämmä :)
Susanna kirjoitti 17.11.2008 - 10:04
Törkeetä jos on sun ohje suoraan kopsattu ja se ei mun mielestä oikeuta siihen, että ohjetta on pikkusen muutettu. Silloin siinä pitäisi olla, että se on SUN ohje mitä on hieman muunneltu ja tietysti SUN luvalla, ei ilman lupaa. Kyllä kannattaa selvittää asia, että tulee itselle ainakin hiukan parempi mieli.
tiina aalto/taito-lehti kirjoitti 17.11.2008 - 13:26
Heippa,

On ikävää jos koet, että mallisi on kopioitu. En kuitenkaan usko, että se on ollut millään tavalla tahallista kopiointia vaan yksinkertaisesti sattumaa. Ei mikään itseään arvostava yritys (Pirkanmaa, Taito-lehti…) voisi toimia tarkoituksenmukaisesti niin lyhytnäköisellä toimintatavalla, ymmärrät varmaan sen.
Nyt esiin noussut ongelma on kuitenkin tosi mielenkiintoinen ja vaikea, sillä tästähän alalla on ollut iät ja ajat kyse. Joku kokee keksineensä jotakin – esim. lapasen, palttinasidoksen… – ja kas kummaa, kohta se on ”kopioituina” kappaleina maailmalla. Ja melkein aina löytyy joku, joka kokee keksineensä saman asian jo aikaisemmin.
Ongelma tässä tapauksessa on se, ettei ole helppoa todistaa aukottomasti olevansa mallin ”omistaja”. Ajan takaa, että mikäli nyt laittaisin lehteen oikaisun asiasta ja julistaisin, että olet mallin todellinen omistaja, pystyisitkö takaamaan, ettei mistään tulee ketään väittämään muuta?
Onkin hyvin mielenkiintoista pohtia sitä, minkälaiseksi olisi muodostunut käsityökulttuuri, jos joku olisi patentoinut tai mallisuojannut esim. laudeliinan, pöytätabletin, kirjoneulepaidan tms.
Mielelläni jatkan aiheesta keskustelua tammikuun Taito-lehdessä ja mielelläni ottaisin vastaan aiheesta mielipiteitä myös muilta (toimitus@taito.fi). Ilman muuta haluan antaa myös Ilulle mahdollisuuden kertoa asiasta julkisesti.
Pahoittelen mielipahaa, jota olet joutunut kokemaan.
Villasukka kirjoitti 17.11.2008 - 13:53
Ed. kommenttiin. Kukaan ei voi suojata ideaa, eli kukaan ei voi suojata laudeliinaa, pöytätablettia, kirjoneulepaitaa tai lapasta. Mutta suojattavissa on ohje tietynlaiseen, tietyllä tavalla toteutettuun lapaseen, kirjoneulepaitaan tms.
AnnaL kirjoitti 17.11.2008 - 15:28
En nyt tähän hätään ehdi ihan kaikkia kommentteja lukea, voi olla että tästä on jo kirjoitettu. Luulin ihan tosissani, että se ohje Taito-lehdessä on Ilun ja ajattelin, että hieno homma! Selasin lehteä nopsaan kirjastossa, enkä ehtinyt tutustua ohjesivuihin ollenkaan, jäi siis tämä suunnittelijavaihdos huomaamatta. Ihan kamala juttu! *puistatus*
Eikku kirjoitti 17.11.2008 - 20:12
Hei,

ikävästä lehtijutusta huolimatta blogissani on Sinulle jotakin ILOISTA !
Tuija kirjoitti 17.11.2008 - 20:17
Minunkin mielestäni on kurjaa, että jonkun tekemä työ, olipa se sitten työ itsessään tai ohje, tekniikka tms, omitaan mainitsematta alkuperäislähdettä. Toisaalta meillä kaikilla tekijöillä käy varmaan joskus niin, että kopioimme jostain päähämme jääneitä malleja ilman että tajuamme tekevämme niin. Asiasta kirjoitti viimeisessä Käsityö-lehdessä Anu Harkki, jonka ohje Noro-langasta tehdystä raitahuivista oli aiheuttanut blogikeskustelua.
Jos kuitenkin tietää, että ohje tai työ on edes osaksi jostain lainattua, olisi kohteliasta mainita asiasta. Ja monellahan on tapanakin kertoa innoituksensa lähde, jos sellainen selvästi on. Tämmöisen nettisurffarin on sitten kiva käydä kattomassa, kuinka alkuperäisohjetta/-ideaa on sovellettu...
Niin ja kyllä minäkin luulin tossuja Ilun tossuiksi kun messumatkalta palatessa bussissa luin kyseista Taito-lehteä.
Ilse kirjoitti 18.11.2008 - 12:09
Ota yhteyttä Pirkanmaan kotityöhön, pyydä oikaisua ja vaadi mallipalkkiota. Joka työstähän suunnittelija saa palkkion. Kun on sun tossut, niin sulle myös "työpalkka". Oon aina arvostanut Pirkanmaan kotityötä, mutta pisteet tippui alas...
Anonyymi kirjoitti 19.11.2008 - 19:40
Itse olen tehnyt ihan samantyyppisen tossun koulun kässän tunnilla noin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Oliko se hyppäys tulevaisuuteen? Vai onko pyörä keksitty taas uudelleen?

Voihan olla että tässä Ilun tossussa on jotain uutta ja ennen kuulumatonta entiseen verrattuna, mutta jos Taitolehden malli olikin se 30 v. vanha?
Anonyymi kirjoitti 28.11.2008 - 07:18
^ mutta kyse ei tässä ole mallista, vaan ohjeesta joka on liki pitäen sama kuin Ilun vääntämä ohje.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code