- Ja meillä onkin sitten seuraava soittaja langoilla. Luontoilta...

- Kuulkaas nyt puupäät siellä Luotoillassa! Mä soitan teille joka kevät kun ne tulevat kikattelemaan tuohon meidän pihanurmelle! Ja te ette siitä mitään saa selvää ja aina ne vaan tulee! Joka kevät! Että voisitteko nyt sanoa, miten niistä pääsee eroon?!

- Jaa ja meillä on langoilla...?

- Ilu täällä vaan taas moi, ettekö te nyt millään voisi tehdä jotain?

- Niin, olisi varmaan helpompi aloittaa selvityshommat, jos kuulisi vähän yksityiskohtia...

- No ne on sellaisia kirjavia ja hirveen iloisia. Mä en tiedä mitä mä tekisin niiden kanssa. Ne heittäytyy sellaisille kiepeille ja puhuvat vieraita kieliä!

- Jaa, puhuvat vieraita kieliä....?

- Niin! Just! Alattehan te jo ymmärtää! Mulla ois tässä kyllä niistä kuvakin, tässä. Tässä ne on just menneet kiepille, ne meni peräjälkeen ja kävivät tuollaiseen muodostelmaan. Onks tää jotain lajityypillistä käytöstä? Kattokaa!

1242496813_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

- No, jopas nyt jotakin. Ja miten ne käyttäytyivät ennen tätä kiepille menoa?

- Ne oli semmoisia matosia vaan, pitkiä soiroja ja sitten ne meni vaan noin!

- Ahaa. Tämä... öö... mitä sanoo Kauri Mikkola?

- ...

- Jaa, entä Ilkka...?

- ...höm... jos mä piirtäisin tähän vähän sellaisia... hm... soiroja (kuuluu tussin suhinaa).

- Hei, mutta niitä oli tänä vuonna sellaisiakin, jotka ei menneet kiepille. Olisko nää jotain toista lajiketta?

1242496837_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

- ...

- Kyllä täällä nyt asiantuntijat kaikki pyörittelevät päitään. Olisiko nyt niin että tämä jäisi tällä kertaa mysteeriksi...

- MYSTEERIKSI!? TAAS!? Kyllä mä sanon, että mitä luontoasiantuntijoita te siellä muka luulette olevanne? Nää tulee tänne joka kevät kekkuloimaan, meidän kunniallisten kansalaisten pihaan ja te puupäät ette saa selville, mitä ne ees on! Vai muka luontoilta!? Puupääilta tän pitäis olla nimeltään! Vaan kyllä mä näille vielä keinot keksin, nih! Olettekos siellä vähän pihalla? Pihalla-ilta! Lintulautailta! Hä!? Kyllä mä sanon, et/

- piip piip piip piip

- Jaa, juu ja meillä taitaakin sitten olla siellä seuraava soittaja. Luontoilta.